Al CEIP Son Ferrer des de fa tres cursos treballam amb molt d'esforç per insataurar a la nostra escola els Projectes de Treball basats en el model sistèmic.
Dedicam moltes hores de formació, assessorament així com molts de recursos del centre.
Amb la formació i l'assessorament de la formadora Guida Al·les ens hem endinsat en un model de feina que romp amb el model tradicional de Projectes de Treball, entesos com a centre d'interès o una mena de mètode globalitzat.
Sota aquest enfocament del model sistèmic tot allò objecte d'estudi és un sistema. Els sistemes es poden classificar en un dels seus sis models.
1.- SISTEMES VIUS
2.- SISTEMES FÍSICS
3.- SISTEMES SOCIALS
4.- SISTEMES MATERIALS
5.- SISTEMA TERRA I UNIVERS
6.- SISTEMES GEOLÒGICS
La gran diferència d’aquest enfocament de ABP és que els alumnes aprenen patrons o estructures de continguts (models) aplicables a noves situacions.
El treball d’aula és vertebra en torn a una pregunta, un repte o problema a solucionar (no un tema). Per a la resolució d’aquest o al seu voltant els alumnes plantegen preguntes.
En ocasions tenim la gran sort que en una conversa de classe, surt una gran pregunta i la tasca del mestre és simplement relacionar-la amb els blocs de continguts amb els que es pugui vincular. Però el més freqüent és el procés invers, que el mestre dirigeixi la curiositat o interès dels infants sobre una qüestió o vàries i d’aquí s’iniciï el Projecte.
Els infants de manera espontània , habitualment, només plantegen preguntes d'estructura el que comporta un aprenentatge superficial, merament descriptiu, és per això que el docent ha d’ assegurar-se que sorgeixin preguntes d' altres tipus, no només per garantir la creació de coneixement sinò també per posar en pràctica habilitats de pensament de nivell superior.
Com ensenyam a plantejar bones preguntes ?
Els mestres de l'escola estam aprenent com ensenyar a fer bones preguntes.
Per començar els infants aprenen la diferència entre Preguntes Reproductives i Preguntes Productives.
El model Sistèmic
Per tal de garantir un estudi complet, de qualitat d’alló que ens proposem treballar és necessari assegurar-nos que es plantegen tres tipus de qüestions:
A continuació treballam amb la classificació de preguntes proposada per Montserrat Roca (2005) Aprendre i ensenyar a formular bones preguntes
Preguntes sobre contradiccions
Preguntes sobre diferències
Preguntes sobre semblances
Preguntes sobre possibles relacions entre canvis, variables
Preguntes sobre com es pot saber o com s’ha arribat a conèixer
Preguntes sobre prediccions
Preguntes sobre alternatives o possibles mesures a prendre
Preguntes que s’ha fet la humanitat i que han fet avançar el coneixement
La seqüència didàctica
A partir d'aqui s'inica una seqüència didàctica per tal de donar resposta a totes les preguntes plantejades a través de:
Exploració de Previs
Planificació
Estructuració
Observació |
Experimentació |
Tractament de la informació |
Aplicació.
En aquest moment del curs, estan iniciant-se ja els 18 projectes del nostre centre, un per aula, de 3 anys a 6è.
Des d'aqui el nostre reconeixement a tots els notres mestres que deixan dia a dia la seva zona de confort per aprendre noves maneres d'ensenyar i aprendre.
Iniciam així un viatge apasionant, on tots aprenem de tots, on tots ensenyam a tots. Vos convidam a acompanyar-nos.
Gabriela Spano Figueroa
Natalia Alvarez Ruiz.
2016.